fredag 15 oktober 2021

Intervjuprocessen


Tiden flyger iväg och jag fortsätter mitt sökande hemifrån Sverige. Det känns som jag har försökt med allt utan resultat. 
Min första tanke var att hitta arbete ombord yachterna i Frankrike. Dessvärre flyttar yachterna från Medelhavet till Karibien under hösten och chanserna att få arbete som ny i branschen är låg. 
Tanken slog mig om jag borde packa väskan och flyga ner till Frankrike för att hitta arbete på plats, att se en person på plats måste troligen öka chansen att få jobb? Jag tänkte på saken fram och tillbaka tills jag kom på en ny lösning...

Att öka sökningsbredden till lyxkryssningar måste göra skillnad. Därför börjar jag skriva in mig på några olika lyxkryssningshemsidor och kort därefter började två till tre olika lyxkryssningsfartyg höra av sig. 
Den första kontakten hölls kort med en presentation av båten och vilka arbetsuppgifter som kan förekomma som Sjuksköterska ombord, även lön och destination presenterades. 

När den korta kontakten avslutas, meddelas att jag måste vänta några dagar för nästa steg i processen. Detta är en jobbig tid av både väntan och osäkerhet. 
Under tiden fortsätter telefonsamtal att strömma in och jag får kontakt med en stort rederi. Även här presenteras båten, lön, arbetsuppgifter mm. Jag får en god magkänsla av samtalet och personen som ringde mig vill fortsätta med en ytterligare introduktion och en individuell arbetsintervju efter endast två-tre dagar. 
Dagen kommer och jag får en timmes introduktion om rederiet, båten och arbetsuppgifterna. Min individuella arbetsintervju tar ca 1h och jag känner mig nöjd med min prestation.

Efter intervjun sker det ytterligare en väntan. Tack och lov fick jag meddelande om att jag har gjort ett gott intryck. 

Nu är det som sagt bara att vänta....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar