tisdag 19 oktober 2021

Fråga- Hur upplever du att söka arbete till sjöss?





Det är många som frågar mig hur det är att leta arbete i båt branschen och hur jag upplever det hela. 
Det jag kan säga är att det krävs mycket tålamod och väntan. Ingenting sker över en dag. Det är en lång process av både samtal, mejl och olika kontroller av erfarenhet som sjuksköterska. Även certifikat måste kontrolleras och tillägg av kurser måste ske för att bli rätt kandidat. 

Även om det är den stora biten som måste klicka, så är personlighetsdelen ännu större. Rederierna/båtarna önskar personer som passar för sjölivet ombord, därför läggs stor vikt på lämplighet under intervjudelen. 

Även om det är en tuff period under arbetssökande processen, upplever jag det både utmanande, spännande och roligt. Jag lär mig något nytt varje gång jag genomför ett intervjusamtal. Vissa önskar att ha det på telefon, vissa över kamera. Därför är det viktigt att alltid visa sin bästa sida under den korta tiden man har tillsammans med kontaktpersonerna från de olika rederierna, agenturerna. 

Tveka inte att skriva din fråga i kommentarsfältet om du undrar något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar